Client
Esko
Project
Esko | Logo restyling

2006

De vraag

Esko-Graphics is een belangrijke toeleverancier van hard- en software voor de verpakkingsindustrie. Het bedrijf ontstond in 2002 door de fusie van Barco Graphics met het Deense Purup-Eskofot. Het logo bevatte een hybride amalgaam van verschillende elementen van beide fuserende bedrijven. Het element ‘Graphics’ bleek zelfs na enige tijd voor verwarring te zorgen. Het suggereerde bij velen dat de firma een drukkerij was, soms dacht men zelfs dat Esko‑Graphics een kartonbedrijf was. Een restyling drong zich op.

Ons antwoord

Less is more. Zo dachten wij erover. Gramma schrapte het element ‘graphics’ en ook de baseline ‘expect more’ verdween. Het verticale lijntje was daardoor niet meer nodig: weg ermee. Bleven over: de naam ‘Esko’, de asterisk en uiteraard de twee huiskleuren.
Een eenvoudig woord- en/of beeldmerk werkt sowieso krachtiger in op het oog en de geest van de lezer. Dat werd nog versterkt door de letters iets dikker te maken. De asterisk kreeg een rangverhoging en een facelift. Hij werd om te beginnen groter, zodat hij nu als een beeldmerk kan fungeren naast het woordmerk. Voorts werden de rechthoekige sterpunten afgerond, waardoor het beeld beter overeenstemt met de afgeronde letters van ‘Esko’. Naast de twee hoofdkleuren – Esko lime green en Esko graphite grey – definieerde Gramma tien secundaire kleuren. Ze worden gebruikt om accenten te leggen, maar mogen de hoofdkleuren niet verdringen. Het kleurgebruik in de Esko-communicatie is daardoor consistenter en herkenbaarder geworden.

Meer info: bart@gramma.be

  • Esko | Corporate Identity
Esko | Corporate Identity Esko | Corporate Identity Esko | Corporate Identity Esko | Corporate Identity Esko | Corporate Identity Esko | Corporate Identity Esko | Corporate Identity Esko | Corporate Identity Esko | Corporate Identity Esko | Corporate Identity Esko | Corporate Identity Esko | Corporate Identity Esko | Corporate Identity Esko | Corporate Identity

Verwante projecten